Veel gestelde vragen

Op deze pagina vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

De woning

Download hier de gebruikershandleiding van de appartementen

Wat zijn de specifieke afmetingen van de woning?
Die vindt u in de plattegrond, op de pagina ‘Woningen’.

Wat is de hoogte van het plafond?
Het plafond is 260cm hoog. Bij de maisonnettes is het plafond op de begane grond wat hoger: ongeveer 310cm.

Kan ik direct beginnen met schilderen van de muren of moet ik deze voorbehandelen?
De muren zijn behangklaar. Als u de wanden wilt schilderen, is het slim om ze eerst vrij te maken van oneffenheden. Vervolgens voor te strijken met voorstrijk en dan te schilderen. Let op dat in nieuwbouw de wanden nog kunnen “nazetten”. Dit levert kleine haarscheurtjes op in uw schilderwerk.

Wat is de afwerking van het plafond?
Het plafond is gespoten en helemaal wit. Daar hoeft u niets meer aan te doen.

Wat voor vloer kan ik het beste plaatsen in de woning? En wat voor vloer is niet toegestaan?
Plavuizen zijn in appartementencomplexen verboden in verband met geluidsoverlast. Voor de rest zijn alle vloerafwerkingen toegestaan, zolang deze los op de dekvloer liggen. Alle harde vloerafwerkingen voorziet u van een goede ondervloer van minimaal 10dB. U leest er meer over in de algemene huurvoorwaarden.

Moet ik een ondervloer plaatsen? Zo ja, waaraan moet deze voldoen?
Alle harde vloerafwerkingen voorziet u van een goede ondervloer van minimaal 10dB. Voorkom zo geluidsoverlast naar de buren. Zie hiervoor straks de gebruikershandleiding. 10 dB is normale isolatie van een ondervloer. Bij overlast kunnen wij de bewoner verplichten de vloer te verwijderen en een betere isolatie te plaatsen. Zie hiervoor ook uw huurcontract.

Hebben de woningen al plinten?
Nee deze plaatst u zelf.

Zijn de wanden behangklaar?
Alle binnenwanden in de woning zijn behangklaar. Behalve de wanden in de badkamer, toilet en de meterkasten. Het kan zijn dat u licht stop- en schuurwerk moet uitvoeren, voordat u gaat behangen. De wanden zijn bij oplevering niet schilderklaar. Wilt u niet behangen? Dan adviseren wij u om u te laten informeren door een specialist. De woningen zijn nog niet opgeleverd. Heeft u grote gaten in de wanden gezien, dan kunt u ervan uitgaan dat deze nog gedicht worden door de aannemer.

Hoe zit het met beschadigingen in de woning die ik zag tijdens kijkmoment?
De woningen zijn nog niet opgeleverd en de aannemer is nog druk bezig om de woningen te herstellen waar nodig. De beschadigingen die u zag, herstelt de aannemer.

Er zitten scheuren in het plafond. Worden die nog weggewerkt?
Dit is afhankelijk van hoe groot de scheuren zijn. Kleine krimpscheuren kunt u na behangen van de wanden afkitten.

Mag ik een wandje plaatsen in de studio?
Vraag hiervoor een ZAV-aanvraag aan bij Talis.

Waar zitten de aansluitingen voor de vaatwasser en wasmachine?
Er zit géén vaatwasser aansluiting in de keuken. De voorbereidingen voor een aansluiting zijn deels aanwezig onder in het middelste keukenkastje. Het gaat om een loze leiding voor stroom en een aftapping voor een waterkraan. Dus géén kraan zelf. De afvoer, de stroom en de waterkraan moet u zelf door een erkend bedrijf laten uitvoeren. Vergeet niet eerst toestemming te vragen en dan pas aan te sluiten.

De locatie van de vaatwasser kunt u zelf bepalen. Haalt u een keukenkastje hiervoor tijdelijk weg? Zorg dat u deze dan ergens opslaat. Als u de woning verlaat, plaats dan hetzelfde aantal kastjes terug. Een vaatwasser en bijbehorende aansluitingen zijn eigendom van de huurder die het aanlegt. Deze moeten bij het verlaten van de woning door de nieuwe huurder overgenomen worden of door u verwijderd worden.
De wasmachine aansluiting zit in de berging in de woning. Hiervoor zijn water, elektra en afvoer aanwezig. Hier hoeft u niks voor te doen.

Kan ik zelf mijn keuken uitbreiden?
Ja dat kan. In de staat van afwerking vindt u meer informatie over de keuken, bijvoorbeeld over kleuren en typenummers.

Welk apparatuur moet ik zelf aanschaffen voor de keuken?
Wat u zelf nog moet aanschaffen is een kookplaat, afzuigkap, koelkast, oven/magnetron en of vaatwasser.

Waar moet ik een afzuigkap hangen?
Boven de kookplaat kunt u een afzuigkap hangen. Het stopcontact is hiervoor aanwezig. De afzuigkap moet een recirculatiekap zijn. Hiervoor is geen gat in de gevel of aansluitkanaal in het plafond nodig. Deze kap filtert het vet en kookluchtjes uit de lucht en blaast de schone lucht terug in de keuken. Sluit deze nooit aan op het mechanisch afzuigsysteem!

Wat voor een perilex aansluiting zit er in de keuken voor elektrisch koken?
Dit is een 2-fasen aansluiting.

Is een 2-fasen kookplaat noodzakelijk?
Ja, dit moet. Een zogenoemde 1-fase kookplaat werkt niet. Dan wordt de fase overbelast

Bij de keuken zie ik een gat in het plafond. Wat is dat?
Dit is de mechanische ventilatie in de keuken. Hier mag u niks op aansluiten.

Mag ik tijdens het klussen vuilniszakken op de ramen plakken?
Nee; door plastic op het raam te plakken kan er temperatuurverschil ontstaan op de ruit. Hierdoor kan het glas breken. Kies als tijdelijke oplossing voor kranten of een oud laken voor de ramen.

Is er een douchewand aanwezig?
Nee, u moet zelf zorgen voor een douchegordijn of douchewand.

Hoe groot is de berging beneden, die bij de woning hoort?
De berging is ongeveer 3 m2. De bergingen van de maisonnettes zijn ongeveer 5m2.

Is er in de woning een Frans-balkon met openslaande deuren? Zo ja, waar zit die?
Franse balkons zitten aan de woonkamerzijde van het appartement. Bij blok G is dit aan de zijde van de Weurtseweg, bij blok H is dit aan de tuinzijde.

Komt er aan de buitenkant zonwering?
Nee.

Mag ik zonwering aanbrengen?
Het aanbrengen van zonwering is toegestaan. Overleg vooraf even met de VvE over het uiterlijk van de zonwering. Zie hiervoor ook het huishoudelijk regelement. Rolluiken zijn verboden.

De energielevering gaat via Vattenfall. Per wanneer moet ik me hier melden?
U meldt u aan bij de verschillende leveranciers als u de sleutel heeft. Vattenfall voor de stadswarmte, en elektra met een energieleverancier naar keuze.

Kan ik radiatoren ontkoppelen of verwijderen?
Voor een goede warme luchtcirculatie raden wij u af om radiatoren te verwijderen. Het aantal en de locaties van de convectoren is afgestemd op de oppervlakte van de woning. U heeft convector radiatoren die met lage temperatuur verwarmen. Het zijn dus niet dezelfde radiatoren als u misschien met een cv-ketel bent gewend. Convectiewarmte is anders dan stralingswarmte.

Is er een televisieaansluiting in de slaapkamer?
Een aansluiting van CAI/tv is alleen aanwezig in de type woningen met een dichte slaapkamer, dus niet in de studio’s. De studio’s hebben deze aansluitingen alleen in de woonkamer.

Wordt de rand bij de trap in de hal nog gekit?
Ja, die wordt aan de bovenzijde afgekit, zodat u er niet in kunt kijken.

 

De huur

Waarom is mijn huurprijs verhoogd?
Per 2023 heeft de overheid nieuwe huurprijsgrenzen bepaald. Daardoor wijzigt er iets in uw huurprijs. De grenzen van de sociale huurwoningen zijn 2,2% hoger.

Welke kosten zitten er allemaal in de servicekosten inbegrepen?
Dat zijn de schoonmaakkosten en energiekosten van de algemene ruimten, de kosten voor de lift, het onderhoud van het algemene groen en de glasverzekering.

Wat moet ik zelf nog regelen voor wat betreft servicekosten?
Dat zijn de zaken ín de eigen woning. Denk aan water, energie, een tv-abonnement, en internet.

 

Afval

Hoe lever ik mijn afval straks in?
U neemt met de DAR contact op voor het aanvragen van een afvalpas. Deze vraagt u aan als u officieel bent verhuisd. U moet namelijk ingeschreven staan op uw nieuwe adres. Meer informatie vind u op de website van de DAR.

Auto, fiets en scooter

Waar kan ik mijn auto parkeren?
U kunt bij Talis een parkeerplaats huren. Die worden binnenkort verloot onder de geïnteresseerden. Heeft u zich daar al voor gemeld? Dat kan via nieuwbouw@talis.nl. Als dat niet lukt, dan kunt u in het openbaar gebied betaald parkeren.

Zijn de parkeerplaatsen overdekt?
Het parkeerdek is deels open en alleen aan de randen overdekt. Bomen staan op het parkeerdek in de volle grond en groeien door het dek naar de tuin.

Ik begrijp dat het aanvragen van een parkeervergunning niet mogelijk is. Is het wel mogelijk om een bezoekersvergunning aan te vragen?
De gemeente Nijmegen verstrekt vooralsnog geen parkeer en bezoekersvergunning aan de bewoners van de Havenkade. Vanuit Talis weten wij helaas niet of de gemeente Nijmegen in de toekomst wel vergunningen gaat verstrekken.

Is er ruimte voor een fiets in mijn eigen berging?
Talis maakt een grote fietsenberging voor ongeveer 120 fietsen. Daar kunt u uw fiets kwijt. De fiets past niet in de individuele berging op de begane grond. Vol = vol en dan kan er op openbaar terrein geparkeerd worden voor de hoofdentree.

Werkt de voordeursleutel ook op de deur van de fietsenstalling?
Alle deuren waar meerdere bewoners gebruik van maken, zijn voorzien van een button systeem. Zoals de fietsenberging en de entreedeur van de flat. U ontvangt 4 buttons. Voor alle privéruimten, zoals uw woning en de berging ontvangt u een eigen set sleutels.

Zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen/scooters in de fietsenstalling?
Nee, accu’s laadt u in uw eigen woning op.

Is er een opstalplaats voor scooters?
Er is geen specifieke plek voor scooters of brommers in het gebouw. Deze parkeert u op het openbaar terrein voor de deur op de door de gemeente aangegeven plekken.

 

Sleuteloverdracht/ verhuizing

Wanneer is de sleuteluitreiking?
Op het kijkmoment kreeg u een uitnodiging voor de definitieve sleuteloverdracht van uw woning. De sleuteloverdracht vind plaats in uw nieuwe woning. Wij ontvangen u op het aangegeven tijdstip bij de voordeur van het complex

Wanneer kan ik starten met klussen en spullen laten leveren?
U kunt niet eerder in de woning dan dat wij u de sleutels overdragen. Wilt u precies op de dag van sleutelafgifte spullen laten leveren, dan moet u afspreken dat dit later is dan de sleuteluitgifte. Talis kan dit niet voor u regelen. Zodra u van ons de sleutels van uw eigen woning heeft, is de woning van u en kunt u afspraken maken.

Krijg ik nog uitleg over de woning?
Zodra u de sleutel krijgt, leggen wij de woning kort aan u uit hoe alles werkt. U ontvangt ook een gebruikershandleiding van de woning. We hebben geprobeerd om hier de meeste onderdelen van de woning goed uit te leggen. We maakten ook handige filmpjes die u kunt bekijken. Heeft u daarna nog vragen? Stel ze gerust!

Hoe schoon is de woning bij sleuteluitreiking?
De woning leveren we bezemschoon op. Dit betekent dat de woning niet brandschoon is. Slechts het bouwvuil is verwijderd. U moet zelf de woning schoonmaken.

Klopt het dat ik een aanhanger van Talis kan huren?
Ja, dat kan! Als u een mailtje stuurt naar welkom@talis.nl met daarin uw verzoek, dan nemen wij contact met u op.

Pagina delen: