Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over de servicekosten en energieprijzen. Staat u vraag er niet tussen? Neem gerust contact op met ons. Of kijk op de website van de rijksoverheid.
Veel gestelde vragen servicekosten en energieprijzen
Servicekosten
De voorschotbedragen zijn altijd een schatting van wat de werkelijke kosten gaan zijn. We doen die schatting op basis van de kosten in voorgaande jaren. Maar helaas kan het gebeuren dat de werkelijke kosten toch hoger uitvallen dan we hadden verwacht. Het is dus mogelijk dat u over 2022 geld terugkreeg, maar dat u nu moet bijbetalen.
Uw voorschot in 2023 ging uit van de energietarieven en de afrekening van 2022. Voor 2023 sloten wij een nieuw energiecontract af met scherpe tarieven. Helaas stegen de elektrakosten meer dan verwacht. Daarom hebben we halverwege 2023 uw voorschotbedrag mogelijk aangepast. Met deze afrekening verrekenen wij de werkelijke kosten en het reeds betaalde voorschot. Omdat de werkelijk kosten hoger waren dan in 2022 kan het zijn dat u moet bijbetalen.
Als verhuurder maken wij geen winst op de servicekosten. Wij rekenen de werkelijk gemaakte kosten door aan de huurder.
Helaas kunnen we niet per huurder controleren wie voor welk deel gebruik maakt van de collectieve voorzieningen (zoals een lift) in een appartementencomplex. Deze kosten worden daarom evenredig verdeeld over alle huurders.
Bij energiebesparing in algemene ruimten wordt vaak gedacht aan het verminderen van het aantal lichtpunten of het dempen van de verlichting. Maar dit levert een zeer beperkte energiebesparing op. Daarnaast is goede verlichting belangrijk voor ieders veiligheid, bijvoorbeeld om struikelen en vallen te voorkomen, maar ook om voor bewoners een gevoel van veiligheid te kunnen garanderen. Bij gebouwen met een lift wordt het grootste deel van de elektrakosten voor de algemene ruimte veroorzaakt door de lift.
Energiebesparen
We plaatsen zonnepanelen als we de woningen of complexen een onderhoudsbeurt geven. Dat doen we dan alleen als daarmee het energielabel van de woningen minimaal C wordt en/of als we subsidie krijgen. In elk onderhoudsproject maken we op deze manier de afweging of we zonnepanelen plaatsen of (nog) niet. Als we ze plaatsen kost het de huurder niets.
Wij brengen geen zonnepanelen aan per woning. Wij kijken bij onderhoud of we het plaatsen van zonnepanelen meenemen in het plan. Als u zelf zonnepanelen wil installeren vraagt u dit eerst aan via onze website. Dit kan via deze pagina.
Het energielabel van onze woningen verschilt. De energielabels van alle woningen in Nederland zijn te vinden op deze website van de overheid. Het kan zijn dat het label dat daar wordt genoemd niet actueel is. Bijvoorbeeld omdat uw woning is opgeknapt, maar de nameting van het energielabel nog niet is gedaan. Of dat de nieuwe registratie nog niet is verwerkt.
Dit is altijd mogelijk bij het vervangen van uw keuken. Dat vraagt u hier bij ons aan. Wilt u eerder overstappen? Bekijk dan eens deze pagina voor meer informatie. Vraag vooraf wel altijd toestemming aan ons. Dit doet u via de pagina ‘verandering aanbrengen’. Wij kijken dan of het mogelijk is en welke maatregelen nodig zijn.
Dit is geen goede oplossing. Door uw huis niet meer te verwarmen ontstaan er andere problemen in de woning. Denk bijvoorbeeld aan vocht en schimmelproblemen. Dat is slecht voor uw gezondheid. En andere vormen van verwarmen kunnen soms ook gevaarlijk zijn. Op de website van de brandweer leest u hier meer over.
Daarnaast is het slim om uw woning altijd een beetje op een gelijke temperatuur te verwarmen in de winter. Hierdoor verbruikt u minder energie en krijgt u deze problemen niet.
Andere warmtebronnen gebruiken dan uw verwarming kan gevaarlijk zijn. En is zonder toestemming van Talis niet toegestaan. Het gebruik van houtkachels, kaarsen en waxinelichtjes is gevaarlijk. Bijvoorbeeld door brand en het ontstaan van gevaarlijke stoffen. Op de website van de brandweer leest u meer over veilig en gezond je huis verwarmen.
Doe dit niet zelf. U kunt een monteur van Kemkens vragen de ketel in te stellen tijdens een onderhoudsbeurt. Als de ketel te koud wordt, verwarmt de woning niet voldoende. Hiervoor moet een monteur komen om het goed in te stellen. De kosten zijn dan voor u. Kijk voor meer informatie op de website van Kemkens.
De kosten zijn afhankelijk van de aanwezige faciliteiten. Hoe meer faciliteiten (lift, galerijverlichting, bergingen, mechanische ventilatie, etc.),hoe hoger het verbruik. Verder is de capaciteit van de aansluiting van belang. Hoe hoger het verbruik en/of de capaciteit van de aansluiting, hoe hoger de kosten en de voorschotten. Ook de servicekosten voor de parkeerplekken(Energie overig) zijn in veel gevallen verhoogd vanwege de gestegen energieprijzen.
Wij kopen onze energie zo scherp mogelijk in. Landelijk zijn de elektrakosten gestegen en voor 2023 bijna driemaal hoger dan in 2022.
Voor 2024 zijn de energiekosten wel lager dan over 2023, maar nog steeds hoger dan over 2022. Bij het vaststellen van het nieuwe voorschotbedrag berekenen we deze gestegen prijzen door. Het is mogelijk dat u over 2022 geld terugkreeg vanwege ons zeer gunstige oude energiecontract, maar dat we uw voorschot voor 2024 (fors) verhogen en dat de afrekening servicekosten over 2023 een bijbetaling wordt.
Om te voorkomen dat u vanaf 2024 jaarlijks een hoog bedrag moet bijbetalen op de afrekening servicekosten verhogen we nu per 1 juli 2024 de maandelijkse voorschotten op basis van de energieprijzen van 2024.
Bij energiebesparing in algemene ruimten wordt vaak gedacht aan het verminderen van het aantal lichtpunten of het dempen van de verlichting. Maar dit levert een zeer beperkte energiebesparing op. Daarnaast is goede verlichting belangrijk voor ieders veiligheid, bijvoorbeeld om struikelen en vallen te voorkomen, maar ook om voor bewoners een gevoel van veiligheid te kunnen garanderen.
Bij gebouwen met een lift wordt het grootste deel van de elektrakosten voor de algemene ruimte veroorzaakt door de lift.
U kunt veel verschillende dingen doen om energie en geld te besparen. Veel staat ook op onze website. Bekijk de pagina ‘bespaartips’ voor meer informatie.
Daarnaast werken we ook samen met de gemeente en andere organisaties. Hieronder leest u welke.
EnergieFixers
In Nijmegen zijn de EnergieFixers actief. Zij kunnen mogelijk helpen met kleine, gratis energiebesparende maatregelen. Meer informatie vindt u op de website van de gemeente.
Energiecoaches
Wilt u meer weten over de mogelijkheden om thuis energie te besparen? Maak een afspraak met een energiecoach in Nijmegen of Wijchen. U krijgt gratis eenvoudige tips om uw woning energiezuiniger te maken. En u hoort van alles over verschillende energiemaatregelen. Meer weten? Bekijk de pagina ‘energiecoaches’.
Het belang van ventileren
Goed ventileren is nodig voor uw gezondheid. Toch gebeurt dit vaak onvoldoende. Het zorgt voor ongewenste problemen. Ventilatie is dus erg belangrijk. Oók als de energieprijzen stijgen. U bespaart dan juist energie. Een niet geventileerde woning heeft meer vochtige lucht en die is moeilijker te verwarmen dan droge lucht. Meer informatie hierover leest u op onze pagina ‘ventileren’.
Dit is een actie van de gemeente Nijmegen. Een groep mensen in Neerbosch-Oost krijgt deze bon voor energiezuiniger witgoed ter waarde van €200. Als u in aanmerking komt hiervoor ontvangt u een brief van de gemeente. Meer informatie over deze actie krijgt u via het Regionaal Energieloket.
U kunt ze ook bellen: 088 525 41 10.
Energierekening
Als u een eigen energierekening heeft, kan u dit regelen bij uw leverancier. U betaalt dit niet aan Talis. Als u blokverwarming heeft kan dit wel. Lees onderaan deze pagina hier meer over onder het kopje ‘Blokaansluiting’.
Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. U leest hier meer over onderaan deze pagina onder het kopje ‘Blokaansluiting’. Is dit niet het geval dan kan u deze vraag stellen bij uw leverancier.
Als verhuurder maken wij geen winst op de servicekosten. Wij rekenen de echt gemaakte kosten door aan de huurder. Wanneer u huurt, betaalt u maandelijks een voorschot op uw servicekosten. Dit is een inschatting van de kosten die u door het jaar heen zal maken.
Dit geldt alleen als u in een complex woont waar de energiekosten in uw servicekosten zitten. U leest hier meer over onderaan deze pagina onder het kopje ‘Blokaansluiting’.
Wij adviseren u contact hierover op te nemen met uw energieleverancier en te vragen naar de voorwaarden. Wij horen van andere (nieuwe) huurders dat het meenemen van het huidige energiecontract niet altijd zomaar kan.
Nee, maar u krijgt ook geen huurverhoging. U leest hier meer over in de brief die u van ons ontving en in de huurkrant.
Betalingsproblemen
Als u bang bent dat u de energierekening niet meer kan betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier. Zij helpen u graag verder.
Er zijn verschillende mogelijkheden. We helpen u graag om er samen uit te komen. Bijvoorbeeld een betalingsregeling, budgetcoach, een financiële expert of een voorzieningen check.
Voorzieningencheck
Met deze check wordt er voor 52 voorzieningen gecheckt of u daarvoor in aanmerking komt. Dat gaat bijvoorbeeld over huurtoeslag, zorgtoeslag en over verschillende subsidies die de gemeente heeft.
Betalingsregeling
Onder bepaalde voorwaarden kunnen we gratis een betalingsregeling met u treffen. Hoe we die betalingsregeling precies afspreken, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Wij helpen u om de juiste beslissingen te nemen.
Budgetcoaching
Heeft u problemen om maandelijks de huur te betalen? Of moeite om maandelijks rond te komen? Dan kunt u via Talis – zonder wachtlijst – in aanmerking komen voor budgetcoaching. Een onafhankelijke coach begeleidt u tijdelijk. De coach gaat met u op zoek naar de mogelijke oorzaken waardoor betalingsproblemen zijn ontstaan. Samen stelt u een plan op om weer overzicht te krijgen. U blijf zelf verantwoordelijk voor en de baas over uw eigen financiën.
Schuldhulpverlening
Het kan ook zijn dat u grotere financiële problemen heeft. Dat u naast een huurachterstand, andere schulden heeft of moeite heeft met rondkomen. Wij raden u dan aan om contact op te nemen met Schuldhulpverlening.
Op deze pagina leest u meer over betalingsregelingen, budgetcoaching en schuldhulpverlening en hoe u in contact komt met de juiste mensen.
Heeft u problemen, dan kunt u zich melden. Bijvoorbeeld bij één van de STIPS, bij een financieel expert in de wijk of Ondernemerspunt Geldzorgen. Zo wordt u zo snel en goed mogelijk wordt geholpen.
Meer informatie is te vinden via: Hulp bij geldzorgen – Gemeente Nijmegen
Sinds 1 april geldt de winterregeling van het kabinet niet meer. Dit betekent dat bij een betalingsachterstand bij uw energieleverancier u kan worden afgesloten. Dus heeft u een betalingsachterstand bij uw energieleverancier en nog geen betalingsregeling afgesproken? Dan is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met uw energieleverancier om een afsluiting te voorkomen! Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Kijk ook bij de informatie over het Noodfonds Energie. Voor hulp bij betalingsproblemen kunt u ook contact opnemen met Geldfit of uw eigen gemeente.
Normaal gesproken betaalt u de huur uiterlijk de eerste van de maand. Als u in de problemen komt, kan u in overleg met ons de huur later betalen. Dit moet dan wel in dezelfde maand zijn. De huur van september betaalt u dan bijvoorbeeld later in september. U kunt geen uitstel aanvragen. Wel kunnen we samen met u kijken naar een betalingsregeling.
Blokaansluiting
De nieuwe voorschotbedragen zijn nog niet verwerkt in de huurspecificaties van de huurverhoging per 1 juli 2024. We bepalen de voorschotten voor warmte (opnieuw) na de afrekening warmtekosten over 2023. Het voorschot is namelijk afhankelijk van het geregistreerde verbruik op de warmtemeters.
U kan het voorschot op uw warmtekosten verhogen. Dit kan alleen als uw warmtekosten bij de huur in zit. Hiervoor stuurt u een mailtje naar voorschot@talis.nl. Vermeld hierbij dan uw naam, adres en het voorstel van het nieuwe maandbedrag. Meer informatie over voorschotten leest u op deze pagina.
Wij adviseren u dit wel te doen als dit financieel mogelijk is voor u.
Voor 2024 is er een nieuw energiecontract voor gas en elektra. De elektrakosten hebben een groot aandeel in de kosten. Hierbij gaat het om: halverlichting, elektra lift en algemene elektra. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de aanwezige faciliteiten. Hoe meer er aangesloten is (lift, galerijverlichting, bergingen, mechanische ventilatie), hoe hoger het verbruik.
We kopen energie zo scherp mogelijk in. Maar landelijk zijn de elektrakosten gestegen.
Dit zijn de nieuwe prijzen wij per 1 januari 2024 betalen. Deze prijzen gelden dus ook voor u.
Gas: € 0,64 per m3
Elektra piek: € 0,176 per kWh
Elektra dal: € 0,148 per kWh
De prijzen zijn exclusief belasting en vastrecht. Deze verschillen per complex.