Verantwoording vanuit de Governance Code

Talis is transparant en in balans. In onze organisatie doen we wat we moeten doen en spreken we elkaar er op aan wanneer dit niet zo is. Want goed bestuur van een onderneming is niet alleen een zaak van procedures en reglementen opstellen, maar ook een kwestie van doen. Alleen dan gaan de beginselen van goed ondernemingsbestuur, zoals transparantie, eerlijkheid, betrouwbaarheid, zorgvuldigheid, en checks and balances, in de praktijk leven.

Heldere bedrijfsregels ondersteunen deze beginselen
Voor woningcorporaties is sinds 1 januari 2007 de Governance Code voor woningcorporaties van kracht. Hierin staan aanbevelingen voor goed ondernemingsbestuur. Uitgangspunt is ‘pas toe of leg uit’: afwijken van de code is mogelijk, maar dan wel met goede argumenten. Talis onderschrijft deze code. De raad van commissarissen onderschrijft de gedragscode, de klokkenluidersregeling en de toelichting hierop van Talis.

Het bestuursmodel van Talis
Talis heeft haar governancestructuur ingericht volgens het tweelagen bestuursmodel. We werken met een raad van commissarissen bestaande uit vijf personen en twee bestuurders. De taken van de bestuurders en raad van commissarissen zijn vastgelegd in statuten. Deze zijn verder uitgewerkt in een bestuursreglement en een reglement raad van commissarissen. Het bestuur van Talis en de raad van commissarissen hebben in augustus 2022 een gezamenlijke visie op besturen en toezicht houden geformuleerd.

De raad van bestuur bestaat uit:
* De heer J. (Jan) van der Meer (voorzitter)
* Mevrouw E.M.C.M. (Eefje) Lentjes – de Bruin

De raad van commissarissen bestaat uit:
* Mevrouw drs. T.H.M. de Wit MMC CMC (voorzitter)
* De heer drs. J.A.J.G. van Baars (benoemd op voordracht van huurders)
* De heer mr. drs. C.J.M.T.  Jonkers
* Mevrouw drs. M.L. Henderson MSc (benoemd op voordracht van huurders)
* Mevrouw N.J.M. Daniels-Hendriks MSc RA

Kerncommissies
De raad van commissarissen heeft twee kerncommissies ingesteld: een auditcommissie en een remuneratiecommissie.
De auditcommissie (zie bijbehorend reglement) komt minimaal twee keer per jaar bijeen en richt zich op advisering aan de raad van commissarissen op het gebied van het toezicht op het bestuur ten aanzien van:

  • De werking van de interne risicobeheersing- en controlesystemen
  • De financiële informatievoorziening aan de raad van commissarissen en derden door Talis
  • Naleving van aanbeveling en opvolging van opmerkingen van de externe accountant
  • De relatie met de externe accountant
  • Treasuryactiviteiten
  • Informatie- en communicatietechnologie en toepassing daarvan bij Talis.

De belangrijkste taak van de remuneratiecommissie (zie bijbehorend reglement) is het doen van voorstellen over het bezoldigingsbeleid aangaande het bestuur, het houden van een jaarlijks functioneringsgesprek met het bestuur en het opmaken van een beoordelingsrapport van het bestuur waarin tenminste is opgenomen een evaluatie van de prestaties van het afgelopen jaar en de doelstellingen voor het komende jaar. De commissie brengt hierover aan de raad van toezicht verslag uit.

Profielschets raad van commissarissen
De leden van de raad van commissarissen worden benoemd op basis van een profielschets. De hier genoemde profielkenmerken gelden voor alle leden. Bij vacatures worden aan die algemene kenmerken specifieke kenmerken toegevoegd waaraan kandidaten moeten voldoen. Daarin komen de competenties naar voren waarmee invulling aan de al in de raad aanwezige competenties op dat moment gewenst is. De algemene profielkenmerken zijn:

  • Beschikken over algemeen bestuurlijke vaardigheden
  • Vermogen om integraal te kunnen denken, hebben van een helikopterview, afstand kunnen nemen van dagelijkse gang van zaken, weten op welke zaken gestuurd moet worden en weten hoe om te gaan met professionals
  • Beschikken over analytisch vermogen, kunnen leggen van onderlinge relaties en onderscheiden van hoofd- en bijzaken
  • Oog hebben voor sociale en politieke processen binnen de organisatie en in de omgeving daarvan
  • Maatschappelijk engagement

Rooster van aftreden
* 20 juni 2022: drs. T.H.M. de Wit MMC CMC (einde 1e periode van 4 jaar, herkiesbaar)
* 1 december 2026: drs. J.A.J.G. van Baars (einde 2e periode van 4 jaar, niet herkiesbaar)
* 19 juni 2027: mr. drs. C.J.M.T. Jonkers (einde 1e periode van 4 jaar, herkiesbaar)
* 1 maart 2028:  N.J.M. Daniels-Hendriks MSc RA  (einde 1e periode van 4 jaar)
* 1 maart 2028: drs. M.L. Henderson MSc  (einde 1e periode van 4 jaar)

Visitatie
De Governancecode geeft aan dat elke woningcorporatie zich eens per vier jaar moeten laten visiteren. Elke vier jaar beoordeelt een onafhankelijke, externe commissie hoe wij als woningcorporatie ons werk doen. In november 2024 is ons meest recente visitatierapport verschenen over de periode 2020-2023. Bureau Raeflex voerde de visitatie uit. Voor Talis biedt de visitatie waardevolle informatie om te zien of we de juiste koers varen en waar onze verbeterpunten liggen.

Lees meer over de visitatie
We hebben mooie waardering gekregen. Het rapport toont aan dat we eerdere aanbevelingen serieus hebben opgevolgd en bevestigt onze maatschappelijke waarde in Nijmegen en Wijchen. Het visitatierapport geeft ons vertrouwen om op de ingeslagen weg door te gaan. Ook hebben we waardevolle leerpunten gekregen; we beseffen dat er altijd ruimte is voor verbetering.

We hebben de resultaten van de visitatie kort en bondig samengevat in een infographic. Wil je meer weten? Lees hier het complete visitatierapport met daarin de bestuurlijke reactie.